Visst är det så spännande att det pirrar i tårna när man tänker på vad virtual reality (VR) och kanske ännu mer augmented reality (AR) kan betyda för vårt framtida teknikanvändande och då tänker jag inte minst på hur vi lär oss i framtiden.

Tänk att kunna uppleva, utforska och experimentera istället för att bara läsa, studera och fundera. Det e-lärande som produceras mest idag är det som klassas som ”referential learning” alltså inlärning av fakta och processer steg för steg på ett kunskapsplan. ”Experiential learning” är något annat. Att uppleva och utforska kunskapen och få testa den i situationer och miljöer ger kunskapen ett djup och ett omedelbart användningsområde. Deltagaren kan utveckla ett förändrat beteende redan under inlärningen – hur coolt som helst!

Vad är AR och VR?

VR – virtuell verklighet, menas något som är skapat helt utanför verkligheten, något fullkomligt digitalt fristående. Någon kanske sett Star Trek och kommer ihåg de inte helt verklighetstrogna holodeck eller coola hologrampersoner i en science fiction-film. Men att springa runt i ett dataspel med en avatar är också virtuell verklighet. Verkligast blir det genom speciella VR-glasögon – läs mer längre ner.

AR – förstärkt verklighet, kan det nog översättas till – menar ett digitalt komplement i den fysiska världen. Det kan vara att man ser digitala prickar på vägen som en vägbeskrivning var jag ska gå, eller ett digitalt husdjur som faktiskt verkar stå på köksbordet när du tittar genom smartphonens app. AR (och VR) upplevs oftast genom skärmen på en smartphone, surfplatta eller genom speciella glasögon eller visir som ofta har forman av en hel huvudbonad. Just detta, att tekniken är stor och klumpig är ett hinder som behöver överkommas för att denna teknik ska slå på den allmänna marknaden.

Vilka tekniska lösningar finns idag?  

Förutom att det finns några olika appar som använder AR-teknik idag (t.ex. Pokémon Go) finns det också några olika glasögon/visir/hjälmtyper för att uppleva AR och/eller VR. På bilden min man som jobbar hårt i butiken (alltså i den virtuella). Han har på sig VR-glasögon från Playstation.

Eftersom jag som de flesta bara glatt och nyfiket testar och pillar på allt nytt men inte har en aning om hur det fungerar eller har utvecklats låter jag betydligt kunnigare personer nörda in på funktioner och utveckling. Läs till exempel mer på Next Realitys nyhetssida här.

För att få en liten hint om hur VR-glasögon fungerar och interagerar med rummet, titta på den här recensionen av Microsoft HoloLens.

Hur använda VR och AR i lärande

Om du liksom jag funderar över om och hur ovan nämnda teknik kan användas för lärande (inte bara lek och bus) kanske du få lite nya tankebanor från denna blogpost från elearninglearning.